Tips för 6-pack med sexiga magrutor

Med sommaren runt hörnet så är det dags att få fram magrutorna, vem vill inte ha ett sexigt 6-pack att visa upp på stranden i sommar? Även om du är lite sent ute om du läser denna artikel nu så är det aldrig försent att försöka få fram magrutorna.

Det positiva är att vi alla har magmuskler frågan är bara hur mycket fett du har som döljer dem. Att få fram dina magrutor handlar till runt 90% om vad du stoppar i dig för mat.

För de flesta män så blir magrutor synliga vid 10-12% kroppsfett, för en del krävs det ner mot 8%. De flesta medelsvenssons ligger runt 20-25% i kroppsfett.

Här kommer ett par tips som kan ta dig från pluffsig till strand hunk.

Ketogenic diet med periodisk fasta
Alla dieter där du har ett kaloriunderskott fungerar men vi rekommenderar LCHF baserad diet kombinerat med periodisk fasta för dig som vill tappa så mycket kroppsfett som möjligt snabbt. Dina macros under dieten bör ligga runt 55-65% fett, 25-35% protein och 5% kolhydrater. Använd en app för att ha koll på vad du får i dig - tex lifesum. En bra sida för att läsa på om LCHF är kostdoktorn.se,

Periodisk fasta i sin enklaste form innebär att du har ett ätfönster och ett fastefönster, det enklaste sätter är att hoppa över frukosten. Ett vanligt upplägg är att man har sitt ätfönster från lunch kl 12 till kl 20 på kvällen då man äter dagens sista mål, däremellan äter man ingenting, vatten och kaffe är tillåtet.

Undvik att dricka alkohol för att maximera dina resultat.

Lyft tunga vikter
Maximera fettförlusten och minimera muskelförlusten genom att lyfta tunga vikter, kör två helkroppspass varje vecka med fokus på basövningar som bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress, dips etc.

Två till tre dagar i veckan kör du HIIT intervall träning eller fartlek som vi kallar det för i Sverige. Ett HIIT pass utförs oftast på cykel eller som ett löppass. Ett bra bas program är fem minuter uppvärmning i lugnt tempo, därefter sex intervall pass på en minut vardera där du cyklar eller springer så fort du bara du kan, med en minuts vila mellan varje intervall och därefter 5 minuter nedvarving i lugnt tempo. Passet skall inte ta mer än 25minuter.

Om du följer dessa tips utan att fuska kommer du minska rejält i kroppsfett.

 


 

ErikErik 
Är en extremsportare som alltid är ute efter nästa adrenalin kick - när han inte är ute på äventyr frilansar han som skribent åt Vuxen Magasin.